T-72 HL

Moderátor: sakulajda

Odpovědět
Radek
PzKpfw IV
PzKpfw IV
Příspěvky: 362
Registrován: 25 úno 2009, 10:33
Bydliště: Hostětín

Re: T-72 HL

Příspěvek od Radek » 05 říj 2020, 13:14

solo píše: 03 říj 2020, 01:33 Tak tu je to už vyriešené.
Len tá cena.

https://www.rctank.de/T-72-T-90-CNC-metal-base-in-1-16

solo
No ta cena je zdrcující. :o :o
Ale já si myslím, že je potřeba ze dva roky počkat a pak to bude s cenou trochu jinak (jde o novinku). Já bych vyměnil hnací a napínací kola za kovové. Dal nějakou tu výztuhu do vany dole a nahoře. Konkrétně bych zrušil vkládání baterky ze spodní strany, Přes celý spodní díl bych dal tak 1 mm silný ocelový plech, do něho upevnil i převodovky. Nahoře bych vyztužil vanu profily, jak píše Solo. Hnací kola bych podepřel ložisky jak se to dělá u všech tanků Heng Long. Přidal bych pružinový napínák.
Je otázka, zda převodovky, které tam máš jsou s plastovými ozubenými koly nebo ocelovými ozubenými koly. Plastové těžký provoz chvíli vydrží, ale pak je budeš muset vyměnit za kovové (nenech se nachytat na převodovky s koly ze zinkoslitiny, jsou levnější než s ocelovými, ale životnost je daleko horší).
Pojezdová kola nejsou tak komplikovaná jako u Tigra nebo Pantera a nějaká vůle u T72 až tolik nevadí. Dále si pohrát s odpružením pojezdových kol. Ta dvě uprostřed by měla klást největší odpor při propružení, další dvě o poznání menší a tak dál až dopředu a dozadu, aby to snáze točilo. Časem dát pojezdová kola buď na pouzdra nebo na ložiska a máš tank, který dokáže totéž co ten za tu horentní sumu. Pokud máš ale dostatek volných financí, řešení nahoře je nejsnadnější a komplexní.

Zapomněl jsem na jednu věc, ldyž do toho začneš vrtat, zkontroluj si, aby byla kola pěkně v řadě a nedocházelo k padání pásů a dalším problémům s pásy.

Radek

Uživatelský avatar
CuMeL
PzKpfw IV
PzKpfw IV
Příspěvky: 453
Registrován: 29 bře 2018, 15:21
Bydliště: České Budějovice

Re: T-72 HL

Příspěvek od CuMeL » 05 říj 2020, 15:26

Naprosto souhlasím s Radkem. To je asi cenově přijatelnější varianta. U toho hotového podvozku se spodní částí korby je cena neuvěřitelná a je tam příliš mnoho otazníků. Z popisu a z fotek se nedá zjistit, co je tam za převodovku, jaké jsou tam motory tzn., že nikdo netuší, jak se to bude chovat v terénu (hlavně na trávě popř. na vysokém koberci v obýváku). Navíc nejsem úplným příznivcem torzních tyčí. Řešení zkrutnou pružinou, jak to dělá Heng Long je myslím lepší minimálně z prostorových důvodů. Ta korba je poměrně nízká a u řešení s torzními tyčemi se člověk okrádá o drahocenné milimetry uvnitř, zejména v případě, kdy člověk uvažuje o otáčení věže o 360°. Také není jasné, jak jsou vlastně torzní tyče nastaveny. Pro správné zatáčení musí být odpružení pojezdových kol tak, jak píše Radek.

Já mám celou korbu z hliníku, takže nemusím řešit tuhost. Vodící a hnací kola jsem koupil spolu s pásy a jsou kovová (zinkoslitina). Pojezdová kola jsem soustružil ze silonu a zbytek jsou výtisky z 3D tisku. Pro předpokládané určité nepřesnosti jsem úmyslně prostřední drážku udělal trochu širší. Pás se tak nikde nezadrhává. Ale dají se koupit hotová kovová pojezdová kola i s ložisky a rameny tuším na beamitrade za necelých 2700,-Kč.

Co se týče možného "svlékání" pásů, tak je třeba napsat, že k tomuto jevu dochází u hnacího kola, zejména při zatáčení na místě, kdy jeden pás stojí a druhý se točí. To lze eliminovat přesnějším nastavením středového dorazu na hnacím kole, který "udržuje" pás na svém místě, protože se o něj opírají středové klíny na pásu. Pro jistotu dávám obrázek:

Obrázek

Já jsem tento doraz ještě pro jistotu upevnil na hnací kolo mezi dva vymezovací kroužky, aby nemohlo dojít k jeho nežádoucímu posunu.

Převodovky mám normálně kupované s poměrem 1:5 a ozubená kola jsou ze zinkoslitiny. Zatím s nimi nemám problém. Musel jsem ale díky kovovým pásům vyměnit originál motory (dodávané s převodovkami) a dát tam motory s větším kroutícím momentem a menšími otáčkami.
Torro T-34/85................................T-72M1 vlastní výroba
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „T-72“