M41A3 trochu jinak

Odpovědět
Radek
PzKpfw V - Panther
PzKpfw V - Panther
Příspěvky: 516
Registrován: 25 úno 2009, 10:33
15
Lokalita: Hostětín

M41A3 trochu jinak

Příspěvek od Radek »

M41 A3 Walker Bulldog

Zhruba před dvěma lety mi ježíšek na Aukru koupil M41 A3. Tank byl s kovovými pásy a bylo vidět, že je hodně jetý. Začal jsem shromažďovat něco o skutečném tanku, ale moc jsem toho nenašel, kromě jedné knihy v angličtině a jedné v ruštině. Podobně je to s kamuflážemi, moc jich není. Co se týče označení tanku také toho zrovna moc k najedení nebylo. Našel jsem pár odkazů s fotografiemi skutečných tanků v muzejích, ale ve srovnání s německými tanky těch údajů skutečně moc dostupných není. Našel jsem značení bojové techniky USA během druhé světové války, kde je patrný systém číslování, že tanky začínají předčíslím 30 a za ním následuje pět číslic, ale o době po 2. světové válce toho k nalezení moc nebylo.
Nejdříve jsem tank rozebral, jde to celkem snadno jako u všech „Heng Longů“. Povolil jsem šroubky na zadních kolech pohonu pásů imbusovým klíčem, přesněji řečeno jen jeden (druhý už tam nebyl). Potom několik šroubů v zapuštění dolní vany a byl jsem za chvíli uvnitř.
První věc, kterou jsem udělal, bylo vymontování převodovek, protože byl tank už dost jetý, musel jsem dotáhnout všechny šroubky. Měl jsem připravena ložiska (16x8x4), ale u tohoto tanku jsem došel k závěru, že bude lepší mosazná nebo měděná trubka 10/8 mm jako kluzné pouzdro. Chvíli jsem doma hledal, až jsem vhodnou trubičku našel. Trubičku jsem uřezal a na lisoval do otvorů hřídelí, šlo to dobře. Jen je potřeba vzhledem k malé síle stěny plastu vše proměřit, aby nedošlo eventuelně k prasknutí. Převodovky jsem upevnil novými samořeznými šrouby „TEX“ (součástí je i vrtací část šroubu) s poněkud větším průměrem než původní, ty už nedržely. Otvor skrz a šrouby s maticemi jsem nepoužil, upevnění po zapouzdření výstupní hřídele na kolo v měděném kluzném pouzdře se mi zdálo dostatečné. Celé převodovky jsem namazal včetně všech pouzder spraem na řetězy kol (je to vazelína, která dobře zabíhá a je asi lepší než olej nebo tuhá vazelína). U každé převodovky Heng long je potřeba doplnit kryt převodovky, já ho dělám z polyetylénové láhve tak, že jsem si udělal kopyto ze dřeva, na to vždy upevním pruh ze střední části „Petky“ tak, že kopyto ovinu, pruh polyetylénu zajistím hřebíčkem, pak polyetylén nahřeju teplovzdušnou pistolí, až se vytvaruje. Vystřihnu nůžkami tu část, kterou potřebuji, nasadím a hotovo. Přikládám fotky z Tigra, kde to mám udělané stejně, u M41 jsem to nevyfotil.
Odkaz: https://sdkf.rajce.idnes.cz/Tigr/#P1050695.jpg

V dalším kroku jsem zrušil hlavní vypínač a přestěhoval ho do zadní části vlevo pod nápisem 3CAV (viz foto)
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... C_0045.jpg

. Vypínač kouřového modulu a potenciometr jsem za dna umístil pod poklop řidiče tanku (viz foto).
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek006.jpg

Horní část vany jsem se rozhodl „Proříznout“. Dříve jsem to u tanků nedělal, ale tady jsem se do toho pustil. Zjistil jsem, že to není problém. Dokonce i poklop řidiče šel velmi snadno. Zjistil jsem, že pro mě je ideální plátek pilky, který jsem koupil u našich „Vietnamských spoluobčanů“. V Číně zapomněli plátky na zubech zakalit a tak železo s touto pilkou (viz obrázek)
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek037.jpg

nikdo neuřeže. Zkusil jsem plátek stříhnout nůžkami na plech a šlo to bez problémů. Tímto nástrojem jsem potom řezal od místa, kde jsem si udělal otvor kulatou pilečkou na plast ze sady pro Dremel. Existuje pro to v modelářských obchodech extra pilečka, ale já aspoň tímto způsobem využiju zmetkové čínské plátky na železo.
Ha horní části vany jsem odlomil nalepené periskopy řidiče – mířily někam vzhůru ke hvězdám u skutečného tanku směřují vodorovně, aby řidič viděl kam jede a ne jaké hvězdy svítí na obloze. Světlomety jsou u skutečného tanku dva s čirým sklem a dva s modrým (pro moční vidění), tak jsem dva přetřel na modro. (voz foto)
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek007.jpg
Tank jsem otevřel v zádní části nad kouřovým modulem a u řidiče (viz přložené 2 foto): https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek004.jpg
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... C_0047.jpg )
. V zadní části jsem to udělal tak, aby do kouřového modulu šla dolévat kapalina přímo po sejmutí kolínka s hadičkou a ne přes celý výfuk. Kolínko jsem koupil nové v autodílech, za pár korun, jen jsem musel kouskem trubičky zredukovat vnitřní průměr. Panty víka motoru jsem udělal z tenkého měděného plechu a nalepil vteřinovým lepidlem. Doplnil jsem madlo z drátu. Jen ještě jedna poznámka, pokud bylo kolínko moc nízko u modulu tank málo kouřil, takže čím je stoupající část vyšší, tím lépe. Kouřový modul jsem koupil nový, protože po pokusech s původním s přepáleným drátkem a po experimentech s odpory a topným drátkem jsem to raději vzdal a nechal si původní v záloze až se budu nudit na další experimenty.(viz foto).
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... C_0040.jpg
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... C_0041.jpg
Do odvodu od baterie k hlavnímu vypínači jsem doplnil přístrojovou pojistku 4A. Nevím, zda něco zachrání, ale aspoň se nebude kouřit z tanku tak moc až bude hořet ovládací deska.
Co se týče věže, zrušil jsem zapojení varovné diody při výstřelu a do otvoru jsem vložil elektrikářskou dutinku, do které jsem umístil původní varovnou diodu při výstřelu a připojil ji na vodiče, které vedly k diodě do periskopu věže –tato měla simulovat střelbu z kulometu – je to nesmysl. (viz foto)
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... C_0050.jpg
V zadní části jsem otevřel skříň na věži, doplnil panty – vyrobené z tenkého měděného plechu a špedlíků.
Na konec jsem vlepil do otvoru velitele tanku magnet, aby při jízdě nevypadl. (foto)
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek010.jpg
Kovové pásy jsem trochu nepatinoval černou (znázornění gumových bloků) a bronzovou zředěnou tak 1:2 s červenou a naředěnou tak 10 díly ředidla.
Při montáži pásů zpět jsem zjistil, proč chyběl jeden šroubek. Stejně jako u ostatních tanků které mám má poháněcí kolo vůli na hřídeli převodovky a tím se při rozjezdech postupně uvolní zajišťovací šroubek kola. Mezi zploštělou část hřídele a kolo je nutno dát tolik podložek z měděných nebo jiných plíšků, aby kolo po nasunutí na hřídel nemělo vůli a nedocházelo k povolování šroubku (kola mám kovové, všechny mé tanky mají jen kovové pásy, plasty jsem vynechal už u prvního mého tanku (Tigr 1)).
Pak jsem nepatinoval kryty výfuků do rezava (zase bronzová s tmavě červenou 1:3 a po zaschnutí pár otisků hubkou namočenou v barvě Revell ve stejném odstínu jako má tank. Hodně práce mi dalo nanesení čísel, úplně se nepovedlo (použil jsem propisot velikosti 5 mm v bílé barvě, ale buď jsem nešikovný nebo je potřeba zvolit jiný postup), kamufláž HL (Heng Long) a nápis M41A3 jsem nechtěl. Tak jsem si našel na internetu kamufláž tanku 1:35 a podle ní udělal kamufláž.
Odkaz: https://www.modelhobbies.co.uk/shop/clu ... -5739.html

Wasching jsem asi trochu přehnal, ale tank v návodu „Bemalung Panzer Guide“ pro M41, který jsem kdysi stáhl na netu. Teď už jsem našel jen tento: (https://www.panzer-modell.de/tipps/Bemalungsguide.pdf)
vypadal podobně a tak jsem to nechal jak to je. Pokud budu mít chuť přejedu to ještě zeleným „waschingem.“
Akumulátor jsem nechal v původní schránce, zatím jsem nevyřešil jak nahradit rozumně spojení dolní a horní vany. Vím o magnetech, pantech, zacvakávacích systémech, ale vždy toto spojení ztratí něco na tuhosti. Zůstal jsem proto u původních šroubků do plastu.
Po kontrole věže jsem zjistil, že věž se kýve, jako u všech „Heng Longů“, dal jsem podložku příslušné síly vystřižené z plastového kanystru od destilované vody, v přední části jsem doplnil kladičku z trubičky, kterou jsem provlékl kousek drátu a upevnil ji do otvoru, který jsem vyvrtal v dolní části věže. Dále jsem zjistil, že horní díl vany má nějaký tvar a po namontování a sešroubování s dolní částí dojde k deformaci a tím vzniku mezery mezi věží a horní částí vany, výrobce tam ty zemědělské vůle potřebuje, aby se věž vůbec otočila, ale nám se nelíbí. Toto téma budu řešit u KV-1, který budu dělat teď a pokud přijdu na něco elegantnějšího dám to sem.
Použité materiály: nedoplnění a opravy nátěru jsem použil barvu Revell Mat 46, zdá se mi velmi podobná původní barvě tanku. Na doplňkové plastové díly jsem použil plast z plastových koryt pro vedení kabelů a lepidlo „Cyanofix“ od Soudala.
Takto jsem upravil další tank od Heng Longu, někomu se bude líbit a někomu ne, některé věci by se daly asi udělat lépe, ale užitná hodnota oproti originálu je trochu někde jinde. Třeba někdo použije něco z toho jak jsem to udělal já i na své přestavbě.

Radek cool

Na závěr: odkaz na alba:
https://www.rajce.net/a7740161
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walker_Bulldog/
Uživatelský avatar
Rudyn
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1771
Registrován: 10 bře 2009, 18:05
15
Lokalita: ROHATEC, okres Hodonín.

Re: M41A3 trochu jinak

Příspěvek od Rudyn »

Ahoj Radku.

Máš to pěkný !! Taky tě obdivuji s tvojí trpělivostí nad tím slohovým cvičením (článek s úpravami tanku).

R.
Sportuji rekreačně ... Vrhám stín, dívám se do dálky, skáču do řeči a lezu na nervy !
pajak7

Re: M41A3 trochu jinak

Příspěvek od pajak7 »

Radek píše:M41 A3 Walker Bulldog

Světlomety jsou u skutečného tanku dva s čirým sklem a dva s modrým (pro moční vidění), tak jsem dva přetřel na modro. (voz foto)
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek007.jpg
Tank jsem otevřel v zádní části nad kouřovým modulem a u řidiče (viz přložené 2 foto): https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... mek004.jpg
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walk ... C_0047.jpg )


Radek cool

Na závěr: odkaz na alba:
https://www.rajce.net/a7740161
https://sdkf.rajce.idnes.cz/M41_A3_Walker_Bulldog/
Krásný Tank jenom taková maličkost ohledně světel a to ta že ty dvě nejsou modrá ale tmavě červená pro infra .
Jsem rád že jsi si všiml i těch periskopů řidiče taky jsem je hned předělal.
Odpovědět

Zpět na „M41 Walker Bulldog“