Tigr č.111

Moderátor: sakulajda

Odpovědět
Radek
PzKpfw IV
PzKpfw IV
Příspěvky: 305
Registrován: 25 úno 2009, 10:33
Bydliště: Hostětín

Tigr č.111

Příspěvek od Radek » 11 kvě 2010, 10:36

Můj Tigr I- raná verze



Tigra jsem koupil zhruba před dvěma lety u: http://www.rcshop.eu/rc-tank-116-german ... 10226.html
Před koupí jsem narazil na německé stránky http://www.rc-panzerketten-forum.com/wbb2/index.php

Kdo se pozastavil nad ranou verzí, tomu je potřeba vysvětlit, že se vyráběly postupně ti verze:
raná, střední, pozdní. Více o historii tanku naleznete zde: http://www.panzernet.net/panzernet/404.php

Mít tank na RC řízení byl můj dětský sen a tak jsem se v době, kdy mi hrozila ztráta zaměstnání rozhodl tank si pořídit a pomalu na něm začít pracovat, abych se nečinností nezbláznil. K propuštění nakonec došlo až za rok, ale i tak jsem si s přestavbou vyhrál a pomohl mi přežít debilní televizní seriály, na které se nemůžu už ani podívat.

Tank přišel v pořádku a já jsem začal hned uvažovat o úpravách, protože podle německého fóra se jevil jako nejslabší článek tanku podvozek, začal jsem podvozkem. První jsem řešil jak se do tanku dostat a nejlepší se mi zdál tento návod:

1. Sejmout víčka z poháněcích kol,
2. Povolit šrouby v poháněcích kolech, šrouby vyjmout,
3.Stáhnout kola z hřídelí a nechat je klesnout i s pásy dolů,
4. Vyjmout poháněcí kola z pásů,
5. Sejmout pásy z poháněcích kol,
6. Povolit šrouby v dolní části vany (3 ? jeden v předu, dva v zadní části v zahloubených otvorech)
7. Povolit šrouby v levém a pravém blatníku, šrouby na konci nepovolovat, drží zadní čelo korby.

Existuje i jiná varianta s vylisováním čepu pásu, ale mě se zdál výše uvedený postup jako lepší.

Díly na rekonstrukci podvozku jsem objednal přes kamaráda v Německu u firmy : http://www.asiatam.de/product_info.php? ... mr8qoqjqd3

Jde o lišty, mosazná pouzdra, kovová ramena pojezdových kol a čepy k nalisování do ramen pojezdových kol. Lišty jsem po demontáži původních dílů namontoval bez problému, jen je potřeba do obou převodovek vyvrtat otvor pro šroubek, který upevňuje lišty v přední části a kolidují s plechovou klecí převodovky. Čěpy jsem nepoužil, ale místo nich jsem použil imbusové šrouby M3, vyžadovalo to přestružit otvor v ramenech pod závit M3 a vyřezat závit M3. Musí se i převrtat otvory v kolech, tak, aby se kola volně na šroubech otáčela. Při vrtání u ramen je potřeba přestružovat otvory v ramenech vrtačkou ve stojanu a udělat si přípravek na který se rameno navleče, aby byla zachována rovnoběžnost otvorů nebo bude kolo šmatlat a při situaci, že je několik kol za sebou a vzájemně se prokládají každá nepřesnost vadí.
Někteří modeláři v Německu ještě převrtávají kola tak, aby se do nich mohla vlepí mosazná trubička, která potom funguje jako ložisko pojezdového kola. Já jsem na toto řešení nešel.
Šrouby jsem na koncích zbrousil tak, aby dobře chodily ve vybráních ve vaně, která slouží jako doraz ramena pojezdového kola.
Otvory ve kterých chodí v mém případě šrouby M3 se zbroušeným koncem jsem ze vnitř zalepil, aby do vany nevnikal všechen svinčík z venku.
Další úpravou, kterou jsem udělal bylo vyztužení poháněcích kol převodovky dodatečným ložiskem upevněným vně vany ve vysoustruženém pouzdře, navlečeném na hřídel převodovky a pouzdro je přišroubované k vaně tanku. Na ložisko s pouzdrem je namontován opět původní kryt, takže úprava nepoškodila vzhled tanku. Tato úprava odstranila úplně vůli poháněcích kol, přesto, že můj tank neměl nic ujeto, převodovky vykazovaly velkou vůli. Tuto úpravu bych všem doporučil, opravdu vyřeší řadu potíží.

Obě předchozí úpravy nahrazuje v podstatě hliníková vana od Asiatamu, která dává podvozku úplně jiné kvality, ale v době, kdy jsem já začal se ještě neprodávala a nevím jestli bych dal dohromady tolik peněz.

Když už jsme u podvozku, provedl jsem zakrytování obou převodovek plastovým krytem, aby vazelína a svinčík nelítaly až na desku plošného spoje.

S podvozkem souvisí i přestěhování vypínače tanku z podlahy na zadní čelo korby mezi kryt výfuku a kufřík s nářadím. Původní otvor jsem zaslepil. Vypínač jsem nahradil novým páčkovým a stříkl jsem ho do barvy tanku, takže kdo neví, ani si nevšimne...

Před vypínač jsem doplnil přístrojovou pojistku, aby v případě zkratu vše v tanku neshořelo, mnozí už se s tímto problémem setkali.

V příloze dávám pár fotografií z úprav:
Věc kterou jsem řešil hned na začátku byla barva tanku, rozhodl jsem se pro šeď. Protože nemám vhodnou stříkací pistoli, rozhodl jsem se pro spray od Tamyi. Před nástřikem jsem vše odmastil vodou s jarem nechal vyschnout a stříkal díly právě, když byl celý podvozek rozdělaný a rozdělal jsem i věž a další díly. Spotřeboval jsem dvě dózy spreje, ale s výsledkem jsem spokojen, nic se neloupe.
Provedl jsem také malé úpravy vzhledu, aby tank nevypadal jako nový z fabriky, ale o tom až později.

Mimo podvozku přišla na řadu i věž.
Tady jsem otočil správně poklop velitele tanku. Velitele jsem ručně přemaloval, s jakým úspěchem je otázka, ale lepší jak původní z továrny to je. aby velitel při jízdě z tanku nevypadl, pořídil jsem malé magnety na ledničku v Ikei, vyloupl je z plastu, jeden jsem umístil do věže, druhý do velitele, ten už tak snadno nevypadne. Viděl jsem, Kulda to udělal nějak podobně.

Otočil a prodloužil jsem hlaveň na správnou délku. Prodloužení jsem udělal z průpisky a zachoval jsem i původní závit, kdyby ji bylo potřeba někdy rozdělat. problém byl s trubkou v hlavni, ale nakonec jsem kousek trubky sehnal a pouze doplnil scházející délku, neměnil jsem celou trubku. Kdo by ji chtěl měnit celou, je potřeba dát pozor na těsnící kroužek trubky v jednotce střelby, aby vše dobře zapadlo a těsnilo ? vše rozebrat.

Foto v příloze

Na zadní stěnu bedny věže na nářadí (Rommelkiste) jsem doplnil nýty, které oproti originálu chybí. Nýty jsem vyrobil z víčka od zavařeniny, které jsem položil na pruh gumy a jemným ťukáním trnem se zakulaceným koncem je z víčka vysekal. Nalepení jsem provedl tak, že jsem nalepil maskovací pásku, vyseklou hlavu opatřil vteřinovým lepidlem a položil lepidlem na pásku,odtud jsem je potom posunul do požadované polohy. Páska mi posloužila jako vodítko pro rovinu a po zaschnutí jsem ji odstranil. jinak bych to patlal ještě dnes. Tak daleko, jako hoši v Německu, abych počítal jestli je jich 36 nebo 40 jsem nešel... Jinak idálně to řeší ABER ve své sadě pro Tiger 1:16 pro Tamyiu.

Dále jsem doplnil hříbky na čepy otáčení kanónu (Turmhebepilz). Ty jsem vysekl a nalepil vteřinovým lepidlem. Zadní hříbek jsem nedělal jako kamarádi z Německa, kteří udělají díru do věže a celou novou vestavbu, ale z nýtku jsem uřízl polovinu a tuto jsem vlepil do otvoru.

Dále jsem doplnil kolečko uzávěru do poklopu střelce a scházející madlo ve vnitřní části poklopu.

Foto v příloze.

Plachta kterou jsem upevnil na věž je z papírového kapesníku, který jsem napustil směsí barvy s lepidlem na papír, stáhl nití a po zaschnutí přetřel ještě zelenou barvou od Revellu.
Řemeny na plachtě jsou z plíšku z hliníku, přezky jsou pájené z měděného drátu a před upevněním jsou přelakovány barvou hnědou od Revellu.

Protože mě rozčilovalo třepání celé věže na hrbolech, vyřešil jsem to vyvrtáním tří otvorů do dolní desky věže, do ní jsem vyrobit válečky z měděných dutých nýtů, přes které jsem prostrčil kousky drátu ze svorky na papíry, ty jsem nahřál pistolovou pájkou, tak aby se zapekly do plastové spodní desky. síla stěny nýtku je asi 1 mm. Otáčení jde lehce a věž už se tolik netřepe. Je potřeba jen u vrtání otvorů dát pozor, aby se nepoškodilo něco ve věži a aby otvory nekolidovaly s nářadím na horním krytu vany tanku. Okopíroval jsem vlastně uložení skleněného talíře v mikrovlnné troubě, aby se mohl otáčet.

Zbývá popsat úpravy korby kryjící vanu tanku. Sejmul jsem z horní části lana a natřel je stříbrnou Rewell měděnou Rewell a napatinoval. Tyče jsem natřel na žluto ? napodobení dřeva. Světlomety jsem doplnil stíněním. Stínítka jsem vyrobil z měděného plechu, který jsem položil na matici a jako razník jsem použil šroub s půlkulatou hlavou. zářez jsem potom udělal pilkou a takto vyrobená stínítka jsem nalepil na světlomety. V zadní části jsem doplnil úchyty na materiál. Tyto jsou vyrobeny z plechu na který je napájeno ouško z měděného drátu. Vyráběl jsem je tak, že jsem vyrobil ouška, ty jsem napájel na kousek plechu a potom nůžkami vystřihl. Takto vystřižené díly jsem nalepil vteřinovým lepidlem a natřel šedou Rewell.
V zadní části jsem doplnil mřížky ze síťky do okna nalepené na vkládacím plastovém listu do sešitu k zabránění propisu. Do tohoto archu jsem vyřízl tvar otvorů rámečku, na takto připravený list jsem nalepil síťku vteřinovým lepidlem od Soudala a po zaschnutí, vystřihl opatrně nůžkami a nabarvil barvou ve spreji Tamyia. Mřížky jsem pak upevnil na tank.
Vyrobil jsem i hasící přístroj z měděného plechu a nýtku na který jsem napájel rukojeti. Výhodou bylo, že jsem zvlášť barvil držák a zvlášť hasící přístroj. Dá se sice koupit u Beami, ale mě se líbí i ten můj.

Celý tank je napatinován podle návodu zde: http://modelareni.cz/plast/jaknato.php


Držel jsem se hesla, že míň je lepší než moc a tak není moc patrné. Ušpinění blátem jsem nedělal, to si mohu opatřit venku na place, ale moc o bláto nestojím. Vana je zbavena vypínače tanku, zůstal spínač a potenciometr kouření tanku a i baterie jsou v původní schránce, nedělal jsem vanu jako vodotěsnou, ale jako maximálně prachotěsnou. Záleží co se komu líbí. Poklopy řidiče a radisty jsem neotevřel ? padal by jimi do vnitřku jen svinčík. Nářadí ?kladivo, sekyru, rýč a kleště jsem nechal v původním stavu, tak jak byly vylisovány, chci s tankem jezdit a ne sbírat stále upadlé drobnosti. Pokud by byl tank jen statický ve vitríně, nářadí by šlo dolů a udělal bych je jak má být.

Tank se dá upravit i jinak, tady je jak jsem to spáchal já s minimálními náklady, možná se mnou bude někdo inspirovat nebo to udělá ještě líp.

Radek

Příloha http://img25.imageshack.us/slideshow/pl ... 254ia.smil

Odpovědět

Zpět na „Tiger I“